Vlada Republike Hrvatske na sjednici održanoj 26. ožujka 2015. godine donijela je Odluku o izmjeni Programa energetske obnove obiteljskih kuća, donesenog u ožujku prošle godine. Njegovim izmjenama olakšana je i ubrzana procedura prijave, kao i omogućeno prijavljivanje svim hrvatskim građanima, a za sredstva će se aplicirati direktno Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.
Građani će svoje prijave moći slati na adresu Fonda nakon objave Javnog poziva koji će uz definirane uvjete sadržavati i popis potrebne dokumentacije. Isti će, početkom travnja, biti dostupan na Internet stranicama Fonda.
Od mjera energetske učinkovitosti sufinancirati će se zamjena vanjske stolarije, toplinska zaštita vanjske ovojnice i zamjena sustava grijanja sustavima s kondenzacijskim plinskim kotlovima. Od obnovljivih izvora energije, sufinancirati će se sunčani toplinski kolektori, kotlovi na biomasu te dizalice topline.
Sve mjere trebati će zadovoljavati tehničke kriterije navedene u Javnom pozivu. Jedna kuća moći će aplicirati za sufinanciranje više mjera, a maksimalan iznos poticaja biti će definiran za svaku mjeru pojedinačno. Postotak poticaja kretati će se od 40% do 80%, sukladno statusu grada ili općine u kojoj se kuća nalazi. U Programu je izmijenjena i definicija obiteljske kuće, pa je sada sufinanciranje rezervirano isključivo za postojeće kuće kojima je više od 50% bruto podne površine namijenjeno stanovanju te koje imaju najviše tri stambene jedinice i građevinsku bruto površinu jednaku ili manju od 600 m2. Prioritetnima za obnovu smatraju se kuće građene između 1945. i 1987. godine, obzirom da imaju najlošija energetska svojstva.
Izmjenama je također ukinuta izrada opsežne i skupe projektne dokumentacije te će građani koji žele obnoviti svoju kuću putem Programa trebati napraviti energetski pregled prije početka radova te energetski pregled i energetski certifikat po njihovom završetku. Time se dobiva potvrda o stvarnom stanju prije i poslije energetske obnove. Izradu energetskog pregleda građani mogu zatražiti od ovlaštenih certifikatora s liste koju će Fond objaviti uz Javni poziv. U tom slučaju Fond će u potpunosti financirati trošak energetskog certifikatora.
Tri su koraka prijave za sredstva:
- Najprije je potrebno uputiti zahtjev energetskom certifikatoru za inicijalni pregled kuće. Trošak certifikatora u potpunosti snosi Fond, a popis ovlaštenih certifikatora uključenih u Program nalaziti će se na Internet stranicama Fonda, uz Javni poziv.
- Certifikator će prilikom inicijalnog pregleda utvrditi odgovara li kuća zahtjevima programa te ima li svu potrebnu dokumentaciju. Nakon toga će izraditi prvi energetski pregled u kojem će predložiti mjere energetske obnove i temeljem kojeg će se tražiti detaljna ponuda izvođača radova.
- U Fond se poštom dostavlja prijava za sufinanciranje, kojoj su uz ostalu dokumentaciju definiranu Javnim pozivom priloženi i Izvješće o energetskom pregledu te ponuda izvođača. Ako je dostavljena sva potrebna dokumentacija i prijava ocijenjena valjanom, u roku 45 dana Fond donosi odluku o sufinanciranju i šalje Ugovor. Po završetku radova, potrebno je ponovo kontaktirati odabranog certifikatora, koji radi završni energetski pregled i izdaje energetski certifikat. Certifikat se, uz ostalu dokumentaciju navedenu u Javnom pozivu, prilaže Zahtjevu za isplatu bespovratnih sredstava. Zahtjev se ponovo dostavlja Fondu poštom, a isplata sredstava može se očekivati u roku 30 dana od dana dostave potpunog zahtjeva.